Συνέντευξη Προέδρου ΤΕΕ/ΤΚΔΘ στη Larissavoice.gr | 17-03-2023
Ο πρόεδρος του ΤΕΕ – ΚΔΘ, κ. Νίκος Παπαγεωργίου, μιλάει στο Larissavoice.gr και στον δημοσιογράφο Ζαχαρία Ζηλιασκάκη και απαντά στα καίρια ζητήματα που απασχολούν τη Λάρισα αλλά και τη κεντρική Ελλάδα εν γένει. Συγκεκριμένα, αναφέρεται στην οικοδομική δραστηριότητα και την αγορά ακινήτων, το νέο Εξοικονομώ, τα πολυσυζητημένα έργα ΣΒΑΚ, το υδατικό πρόβλημα του θεσσαλικού κάμπου αλλά και στα μεγάλα έργα που αναμένονται.
Ερ. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια ανάκαμψη στην οικοδομική δραστηριότητα της περιοχής. Πως πιστεύετε ότι θα εξελιχθεί το παραπάνω φαινόμενο, δεδομένης της παράτασης της αναστολής ΦΠΑ μέχρι το 2024, και πως αυτό θα επηρεάσει την αγορά ακινήτων;
Απ. Πράγματι, είναι γεγονός ότι η οικοδομική δραστηριότητα στη Θεσσαλία εξελίσσεται ικανοποιητικά, κάτι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό για τον τεχνικό και κατασκευαστικό κλάδο. Σίγουρα, η αναστολή του ΦΠΑ βοηθά στο να διατηρηθεί αυτή η δυναμική, ωστόσο, ως γνωστόν, οι κατασκευαστές έχουν να αντιπαλέψουν τις συνεχόμενες αυξήσεις στις τιμές των υλικών που είναι αποτέλεσμα της κρίσης στον ενεργειακό τομέα και της διατάραξης της εφοδιαστικής αλυσίδας. Οι κατασκευαστές απορρόφησαν μέρος των αυξήσεων στα υλικά όσο είναι εφικτό, αλλά ο υψηλός πληθωρισμός, επηρεάζει και το εργατικό κόστος, δηλαδή τα ημερομίσθια των τεχνιτών και των εργατών στα έργα. Όπως είναι λογικό, το κόστος κατασκευής δεν μπορεί να μείνει ανεπηρέαστο και ούτε και οι τιμές των ακινήτων.
Θα μου επιτρέψετε όμως να επισημάνω άλλα δύο προβλήματα. Πρώτον, αυτό της αύξησης των επιτοκίων που λειτουργεί αποτρεπτικά για τους δυνητικούς αγοραστές και δεύτερον, την έλλειψη προσωπικού και στον οικοδομικό κλάδο.
Ερ. Αναμένεται σύντομα το νέο Εξοικονομώ τόσο για επιχειρήσεις όσο και για τους νέους. Πόσο πιστεύετε ότι θα βοηθήσει τόσο τους δικαιούχους όσο και τους επαγγελματίες του χώρου; Τι θα συμβουλεύατε τους πολίτες που ενδιαφέρονται να ενταχθούν στο πρόγραμμα; Να αναμένουμε κάτι καινούριο από το νέο ΕΣΠΑ ή και από το Ελλάδα 2.0;
Απ. Θα ξεκινήσω από το τελευταίο σκέλος της ερώτησής σας, σημειώνοντας ότι στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Σταθερότητας “Ελλάδα 2.0” αναμένονται επενδύσεις σε όλους τους τομείς και φυσικά σε έργα υποδομών που πρόκειται να δώσουν μια ουσιαστική τονωτική ένεση και στον τεχνικό κλάδο. Έργα που θα υποστηρίξουν τη μετάβαση σε ένα νέο μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης. Όπως έχει σημειώσει και ο Πρόεδρος του ΤΕΕ, κ. Γιώργος Στασινός, πρόκειται για μια μοναδική ευκαιρία, στην οποία οι μηχανικοί έχουμε αναβαθμισμένο ρόλο.
Στο Σχέδιο περιλαμβάνονται μάλιστα ψηφιακά έργα που έχουν ανατεθεί στο ΤΕΕ, όπως:
Η δημιουργία πληροφοριακού συστήματος οριοθέτησης υδατορευμάτων, με σκοπό να συνεισφέρει στην προστασία της φύσης και της βιοποικιλότητας, η δημιουργία ψηφιακής τράπεζας για συναλλαγές αναλογίας κτιρίου–οικοπέδου και η ανάπτυξη ενιαίου ψηφιακού χάρτη.
Επιπλέον, στο Σχέδιο “Ελλάδα 2.0” προβλέπονται και άλλα έργα, όπως πολεοδομικά σχέδια και στρατηγικές αστικές αναπλάσεις, αλλά και προγράμματα “Εξοικονομώ» για νοικοκυριά, επιχειρήσεις και δημόσιο και νέους.
Σε ότι αφορά στο Πρόγραμμα “Εξοικονομώ”, οφείλω να σημειώσω πρώτα από όλα ότι πρόκειται για το καλύτερο πρόγραμμα μέχρι στιγμής, κάτι στο οποίο έχουμε συμβάλλει ουσιαστικά ως Τμήμα, καθώς συντονίσαμε τη διαβούλευση μεταξύ των Περιφερειακών Τμημάτων του ΤΕΕ, από την οποία προέκυψε δέσμη προτάσεων που καταθέσαμε στο ΥΠΕΝ και οι οποίες υιοθετήθηκαν στην μεγάλη πλειοψηφία τους.
Το πρόγραμμα λοιπόν πρόκειται να βοηθήσει σημαντικά στην αντιμετώπιση της ακρίβειας, της ενεργειακής κρίσης και της ενεργειακής φτώχειας και αποκλεισμού. Είναι δε, το καλύτερο εργαλείο που έχουμε στα χέρια μας γι’ αυτό το σκοπό. Ωστόσο, θα πρέπει να αξιοποιηθούν σωστά οι πόροι του και προς αυτή την κατεύθυνση, η συμβολή των Διπλωματούχων Μηχανικών είναι κομβικής σημασίας. Και εξηγώ. Επειδή η προετοιμασία του φακέλου θέλει πολύ χρόνο, σε μερικές περιπτώσεις ακόμη και κάποιους μήνες, καλό είναι οι ενδιαφερόμενοι να απευθυνθούν εξ’ αρχής σε μηχανικό που θα τους καθοδηγήσει και θα τους συμβουλεύσει σε όλα τα στάδια της διαδικασίας, προκειμένου να πετύχουν το μέγιστο δυνατό όφελος.
Ερ. Ένα φλέγον θέμα που απασχολεί τους πολίτες της Λάρισας είναι τα έργα ΣΒΑΚ που υλοποιεί ο Δήμος τα τελευταία χρόνια, θέμα που μάλιστα αποτέλεσε σημείο τριβής μεταξύ του ΤΕΕ και της Δημοτικής Αρχής. Δεδομένου ότι ένα μέρος των πολιτών είναι διχασμένο σχετικά με την αποτελεσματικότητα αυτών των έργων, ποια είναι η δική σας γνώμη; Τελικά, έλυσαν προβλήματα ή δημιούργησαν νέα;
Απ. Έχουμε εκφράσει την άποψή μας επί του ζητήματος του ΣΒΑΚ πολλές φορές και με απόλυτη σαφήνεια. Πιστεύουμε ότι μία παρέμβαση τόσο εκτεταμένη θα έπρεπε να έχει λύσει προβλήματα στην πόλη. Ωστόσο, δεν μπορώ να αγνοήσω, όπως και η πλειοψηφία των Λαρισαίων, ότι η καθημερινή αστική κινητικότητα μόνο βιώσιμη δεν είναι σήμερα. Το κυκλοφοριακό κομφούζιο, η άναρχη και παράνομη στάθμευση και η αδιαφορία από τις αρχές να παρέμβουν, αποτελούν μια σκληρή πραγματικότητα που δυσκολεύουν την καθημερινότητα πολιτών και επισκεπτών. Τα προβλήματα αυτά έχουν κοινή αφετηρία το ΣΒΑΚ, ή μάλλον την εφαρμογή του ΣΒΑΚ όπως γίνεται από τη Δημοτική Αρχή σήμερα.
Παρεμβάσεις σαν αυτές που έχουν γίνει, θα είχαν το επιθυμητό λειτουργικό αποτέλεσμα σε περιοχές που υπάρχουν κυρίως κατοικίες και όχι σε εμπορικά και διοικητικά κέντρα. Φαντάζεστε τι θα γινόταν αν για παράδειγμα μετατρέπονταν σε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας οι δρόμοι πέριξ του Συντάγματος στην Αθήνα; Στη Λάρισα λοιπόν, η προσβασιμότητα πυροσβεστικών οχημάτων, ασθενοφόρων, εκσκαφέων σε κάποια σημεία είναι αδύνατη. Και δυστυχώς θα δημιουργηθούν και χειρότερα προβλήματα σύντομα.
Με τις παρεμβάσεις στην οδό Ανθίμου Γαζή τα προβλήματα αυτά θα ενταθούνκαι με τα έργα που ξεκινούν στο ποτάμι (οδός Καλλιθέας), τόσο ο Πηνειός μας και η πόλη μας θα έχουν απώλειες. Αντί να αγκαλιάσουμε το ποτάμι μας, όπως συμβαίνει σε κάθε σύγχρονη πόλη, θα δημιουργήσουμε ακόμη ένα εμπόδιο προσβασιμότητας προς αυτό, ακόμη μία συλλεκτήρια οδό όπως είναι ήδη η Ηρώων Πολυτεχνείου, η Αεροδρομίου, η Λαγού.
Ως Τμήμα Κεντρικής και Δυτικής Θεσσαλίας του ΤΕΕ, όπως οφείλαμε εκ του θεσμικού ρόλου μας, έχουμε φέρει στην προσοχή της Δημοτικής Αρχής εδώ και χρόνια τα προβλήματα, ζητώντας άμεσα αναθεώρηση του ΣΒΑΚ, μέσω μιας ουσιαστικής διαβούλευσης. Δυστυχώς όμως, με λύπη μας βλέπουμε την Ίωνος Δραγούμη να αγνοεί τις εκκλήσεις και προτάσεις μας και αντ’ αυτού να υιοθετεί μια “πολεμική” ρητορική -θα έλεγα- απέναντι στο ΤΕΕ αναφορικά με το ΣΒΑΚ. Ελπίζω, έστω και τώρα να αναθεωρήσουν την στάση τους, προς όφελος πάντα της πόλης και των Λαρισαίων.
Ερ. Το χρονίζον υδατικό ζήτημα του θεσσαλικού κάμπου επανέρχεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα στην επικαιρότητα αλλά σχεδόν πάντα παραπέμπεται στις καλένδες. Ποια είναι η άποψη σας για το θέμα, πως πιστεύετε ότι πρέπει να διευθετηθεί και πότε προβλέπετε να δίνεται οριστική λύση;
Απ. Είναι αλήθεια ότι το μεγαλύτερο ίσως πρόβλημα της Θεσσαλίας είναι το υδατικό. Το οποίο, ναι μεν, οφείλεται στην κλιματική αλλαγή, αλλά οφείλουμε δε να το αντιμετωπίσουμε ουσιαστικά και αποτελεσματικά το συντομότερο δυνατό.
Για εμάς στο ΤΕΕ Κεντρικής και Δυτικής Θεσσαλίας η λύση είναι ξεκάθαρη και την έχουμε εκφράσει επίσης δημόσια. Και η λύση αυτή δεν είναι άλλη από την άμεση ολοκλήρωση του έργου μεταφοράς του άνω ρου του Αχελώου στη Θεσσαλία.
Για να καταλάβουμε το μέγεθος του προβλήματος και τη σημασία του έργου, αρκεί να αναφέρουμε ότι εκατομμύρια κιλοβατώρες έχουν χαθεί από τη μη λειτουργία των υδροηλεκτρικών. Ένα κόστος ενέργειας που επιβαρύνει ολοένα και περισσότερο κάθε πολίτη και έχει βεβαίως τεράστιο αρνητικό αντίκτυπο στον πρωτογενή τομέα της Θεσσαλίας.
Ως φορέας, σσκοπεύουμε σύντομα να αναλάβουμε περαιτέρω δράσεις και πρωτοβουλίες με σκοπό την ανάδειξη του προβλήματος σε κορυφαίο επίπεδο και την προώθηση της λύσης που προτείνουμε, η οποία είμαστε βαθιά πεπεισμένοι ότι θα λύσει το πρόβλημα οριστικά.
Ερ. Θεωρείτε ότι η Θεσσαλία και ειδικά η Λάρισα έχει κάτι να περιμένει από τα μεγάλα έργα που έχουν δρομολογηθεί ή αναμένονται σε όλη την Ελλάδα;
Απ. Το ελπίζω ειλικρινά, αλλά η πραγματικότητα δεν μου επιτρέπει να αισιοδοξώ ιδιαίτερα για τη Λάρισα. Στις άλλες μεγάλες πόλεις της Ελλάδας έχουν δρομολογηθεί και υλοποιούνται έργα υποδομών μεγάλης έκτασης, ιδιαίτερα στον τομέα των μεταφορών. Για παράδειγμα, η Θεσσαλονίκη, μαζί με την περάτωση του μετρό, έχει το Flyover τον νέο περιφερειακό. Η Πάτρα έχει την υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής. Η Κρήτη τη δημιουργία του ΒΟΑΚ. Ας δούμε τι έχουμε ως Θεσσαλία. Έχουμε τον Ε-65, την αξιοποίηση του λιμανιού του Βόλου, την αναβάθμιση του αεροδρομίου της Νέας Αγχιάλου ως μεικτού αεροδρομίου Κεντρικής Ελλάδος, την ηλεκτροκίνηση Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα και του Λάρισα – Βόλος. Δυστυχώς τα μεγάλα έργα απουσιάζουν από την Λάρισα και αυτό θα πρέπει να μας προβληματίσει.
Πολύ σημαντικά έργα είναι φυσικά οι Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων (Λάρισας, Μαγνησίας και Δυτικής Θεσσαλίας), το φράγμα του Ενιπέα Φαρσάλων, η αποκατάσταση και ο εκσυγχρονισμός του δικτύου άρδευσης του ΤΟΕΒ Ταυρωπού και ο οδικός άξονας Λάρισα – Φάρσαλα.
Ερ. Πως θα χαρακτηρίζατε τις σχέσεις σας με τις τοπικές αρχές αλλά και με την κεντρική διοίκηση;
Απ. Οι σχέσεις μας τόσο με τις τοπικές αρχές όσο και με την κεντρική Διοίκηση, είναι ικανοποιητικές. Στο πλαίσιο του θεσμικού μας ρόλουως Συμβούλου της Πολιτείας σε τεχνικά θέματα, βρισκόμαστε σε διαρκή και άμεση επικοινωνία με όλους τους φορείς για ποικίλα ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο και τον συνάδελφο μηχανικό, αλλά και την κοινωνία. Φυσικά, όλες οι σχέσεις δοκιμάζονται στο διηνεκές και ως Τμήμα και Διοίκηση προσπαθούμε πάντα για το καλύτερο, με ειλικρινή διάθεση συνεργασίας και προσφοράς. Μάλιστα, πλέον και με την επιστροφή στην κανονικότητα μιας και η πανδημία απομακρύνεται, είναι ευκαιρία να δυναμώσουμε αυτές τις σχέσεις περισσότερο.
Ερ. Ποιοι είναι στόχοι του ΤΕΕ – ΚΔΘ για τη νέα χρονιά; Σε ποιους τομείς ετοιμάζετε παρεμβάσεις;
Απ. Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε τη διοίκηση του Τμήματος, όλες οι ενέργειές μας είναι προσανατολισμένες σταθερά στην επίτευξη ενός διττού στόχου: Αφενός, στην διαρκή υποστήριξη των μηχανικών και των μελών μας σε όλα τα επίπεδα. Αυτή άλλωστε είναι η αποστολή μας. Αφετέρου, στην στήριξη της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας στον δρόμο προς ένα βιώσιμο αναπτυξιακό παρόν και μέλλον.
Οι πρωτοβουλίες μας λοιπόν, εστιάζουν στην τοπική ανάπτυξη, στη δημιουργία καλύτερων υποδομών και στην μόχλευση πόρων που θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας και συνθήκες ευημερίας.
Να σημειώσω εδώ ότι ο πρωτογενής τομέας στην περιοχή μας, παραδοσιακά, διαθέτει ισχυρή δυναμική. Σε συνδυασμό λοιπόν με το ανάγλυφο της περιοχής έχουμε τη δυνατότητα για ενίσχυση της ανάπτυξης με βιώσιμους όρους.
Επιπλέον, οι πρωτοβουλίες μας το επόμενο διάστημα θα εστιάσουν επίσης:
- στην ανάπτυξη δράσεων και παρεμβάσεων αναφορικά με τα Κέντρα Προπονητικού Αθλητικού Τουρισμού (ΚΕΠΑΤ),
- στην τουριστική ανάπτυξη και αξιοποίηση περιοχών όπως το “Πρώην Βασιλικό Κτήμα» στο Πολυδένδρι Αγιάς και
- στην στρατηγική “έξυπνης” εξειδίκευσης αναφορικά με τον πρωτογενή τομέα και την έρευνα και καινοτομία.