Απαραίτητη συνθήκη για τη βιωσιμότητα της Λάρισας η άμεση αναθεώρηση του ΣΒΑΚ

Δείτε παρακάτω το Άρθρο, του Προέδρου του ΤΕΕ ΚΔΘ, Παπαγεωργίου Νικόλαου και του Γενικού Γραμματέα Κέλλα Αχιλλέα που δημοσιεύθηκε σήμερα 13/01/2022 στο φύλλο της Εφημερίδας Ελευθερίας, με τίτλο:

“Απαραίτητη συνθήκη για τη βιωσιμότητα της Λάρισας η άμεση αναθεώρηση του ΣΒΑΚ”

Θεμελιώδης στόχος των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) είναι η ικανοποίηση των αναγκών μετακίνησης των κατοίκων και των επαγγελματιών μιας περιοχής και έχει ως απώτερο στόχο τη βελτίωση του επιπέδου ζωής στα αστικά κέντρα. Ωστόσο, στην πόλη της Λάρισας, τα έργα στο πλαίσιο του ΣΒΑΚ, όχι μόνο δεν έχουν συμβάλλει στην βελτίωση της μετακίνησης και της εξυπηρέτησης των αναγκών κατοίκων και επαγγελματιών, όχι μόνο δεν έχει βελτιωθεί η ποιότητα ζωής των Λαρισαίων, αλλά αντιθέτως, έχουν -αποδεδειγμένα- δημιουργήσει σοβαρότατα προβλήματα και έχουν εντείνει την κυκλοφοριακή συμφόρηση, με αποτέλεσμα την καθημερινή ταλαιπωρία των πολιτών. 

Του λόγου το αληθές αποδεικνύεται από την αρνητική εμπειρία που βιώνουμε καθημερινά όλοι μας σε κομβικά σημεία της πόλης, όπως για παράδειγμα:

  • Οδός Παπαναστασίου: Κάθε πρωί, η κίνηση περιορίζεται σε ένα ρεύμα κυκλοφορίας, καθώς πλήθος οχημάτων σταθμεύουν προσωρινά στην μία λωρίδα κυκλοφορίας, είτε για ανεφοδιασμό των καταστημάτων, είτε απλά για εξυπηρέτηση των αναγκών πολιτών.
  • 23ης Οκτωβρίου: Στο τμήμα από το ύψος της οδού Νικηταρά μέχρι το ξενοδοχείο «Διόνυσος» που είναι διπλής κατεύθυνσης και στο οποίο έχουν τοποθετηθεί κολωνάκια, η συνεχής στάθμευση οχημάτων και στις δύο λωρίδες κυκλοφορίας, καθιστά την διέλευση σχεδόν αδύνατη, ενώ η κατάσταση γίνεται απελπιστική όταν διέρχεται λεωφορείο.
  • Σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης: Κατά τον σεισμό της 3ης Μαρτίου 2021, η πόλη παρέλυσε καθώς η πλειοψηφία των πολιτών κατευθύνθηκε στο κέντρο της πόλης με αυτοκίνητο.
  • Βλάβες: Πρόσφατα, μία βλάβη σε αγωγό της ΔΕΥΑΛ στον κυκλικό κόμβο του Αγίου Αχιλλείου προξένησε κυκλοφοριακό κομφούζιο που κυριολεκτικά παρέλυσε την κυκλοφορία.

Τα προβλήματα όμως δεν σταματούν εκεί. Καθημερινό είναι το φαινόμενο εκατοντάδες ιδιοκτήτες καταστημάτων να αναγκάζονται να τοποθετούν από έπιπλα μέχρι και γλάστρες επί του οδοστρώματος, μπροστά στην επιχείρησή τους, προφανώς προκειμένου να διευκολύνουν τους πελάτες τους που επιθυμούν αγωνιωδώς να σταθμεύσουν για λίγα λεπτά. Αποτελεί πλέον καθολική παραδοχή οι θέσεις στάθμευσης στον αστικό ιστό έχουν μειωθεί δραματικά ως αποτέλεσμα  των -«άτακτων»- παρεμβάσεων στο πλαίσιο υλοποίησης του ΣΒΑΚ στην πόλη μας. Την ίδια στιγμή, είναι πραγματικά προκλητική η αδιαφορία του Δήμου στις κραυγές απόγνωσης και τις διαμαρτυρίες των Λαρισαίων, παρά το ότι στη λήψη αποφάσεων θα έπρεπε να συμμετέχουν και οι πολίτες.

Ο ρόλος θεσμικών φορέων, όπως είναι το Τεχνικό Επιμελητήριο, είναι να παρεμβαίνει παραγωγικά προκειμένου να προσφέρει επιστημονικά τεκμηριωμένη συμβουλευτική υποστήριξη στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, ώστε να προκύπτουν ουσιαστικές λύσεις σε προβλήματα όπως τα προαναφερθέντα. Στο πλαίσιο αυτό, το ΤΕΕ – ΚΔΘ, εδώ και πάνω από έναν χρόνο, έχει καταθέσει συγκεκριμένη δέσμη προτάσεων και λύσεις για την άμεση ανακούφιση του προβλήματος. Προτείναμε χώρους για τη δημιουργία δωρεάν θέσεων πάρκινγκ ώστε να καλυφθεί  το έλλειμμα θέσεων στάθμευσης που έχει δημιουργηθεί  λόγω του ΣΒΑΚ. Πρόταση που αν είχε τότε υιοθετήσει η Δημοτική Αρχή, μέσα σε έξι μήνες θα μπορούσε να παραδώσει στους πολίτες χιλιάδες θέσεις στάθμευσης, λύνοντας με αυτό τον τρόπο ένα διαχρονικό πρόβλημα και ικανοποιώντας ταυτόχρονα ένα πάγιο αίτημα των Λαρισαίων πολιτών.

Επιπλέον, ως Τεχνικό Επιμελητήριο έχουμε επισημάνει πολλές φορές ότι τα ΣΒΑΚ δεν είναι και δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται σαν κυκλοφοριακές μελέτες, ενώ για το ΣΒΑΚ Λάρισας έχουμε αναδείξει επανειλημμένα την ανάγκη αναθεώρησής του σε τακτά χρονικά διαστήματα. Μάλιστα, ενώ τα ΣΒΑΚ πρέπει να αναθεωρούνται ανά πενταετία και αυτή έχει συμπληρωθεί από 2020, δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα. Είναι προφανές ότι η αναθεώρηση αποτελεί απαραίτητη συνθήκη προκειμένου να αξιολογείται το κατά πόσο επιτυγχάνονται οι ποσοτικοί και ποιοτικοί στόχοι του ΣΒΑΚ, ώστε να διορθώνονται οι όποιες παρεκκλίσεις.

Ιδιαίτερα απογοητευτική είναι η στάση του Δήμου Λαρισαίων που εδώ και έναν χρόνο δεν έχει λάβει καμία πρωτοβουλία για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα. Το χειρότερο δε, είναι ότι οι αρμόδιοι της Δημοτικής Αρχής κλείνουν τα μάτια τους μπροστά στην πραγματικότητα και δεν βλέπουν καν τα προβλήματα, εφόσον στο τεχνικό πρόγραμμα του 2022  δεν συμπεριλαμβάνεται κανένα έργο που θα δώσει λύσεις. Υπάρχει μόνο κάποια σχετική μελέτη, χωρίς ωστόσο ακόμη να έχουν προσδιοριστεί επακριβώς ούτε οι χώροι αλλά ούτε και το πλήθος των θέσεων στάθμευσης που θα προκύψουν. Μάλιστα, στα παραπάνω έρχονται να προστεθούν και οι τροποποιήσεις των οδών δυτικά της Ανθίμου Γαζή (προς την οδό Ταγματάρχου Βελησσαρίου), αντίστοιχες με αυτές του κέντρου, κάτι που όπως είναι σαφές, θα διογκώσει περαιτέρω το πρόβλημα και την ταλαιπωρία των πολιτών.

Με την έλευση της νέας χρονιάς, εκφράζουμε την ειλικρινή μας ελπίδα η Δημοτική Αρχή να σταματήσει να εθελοτυφλεί και να σκύψει πάνω από το πρόβλημα και να εισακουστούν οι προτάσεις που έχει κάνει το ΤΕΕ – ΚΔΘ στο πλαίσιο του θεσμικού του ρόλου. Άλλωστε, η πρόσφατη περιπέτεια της πανδημίας έχει αποδείξει περίτρανα ότι η εφαρμογή της επιστημονικής γνώσης είναι ο μόνος τρόπος να λύνονται αποτελεσματικά τα προβλήματα. Για το καλό της πόλης και τη διευκόλυνση των κατοίκων της, επιβάλλεται άπαντες να επιδεικνύουν πνεύμα συνεργασίας και  να έχουν ανοιχτούς ορίζοντες. Σε ότι αφορά στο ΣΒΑΚ, η αναθεώρησή του είναι επιβεβλημένη για να γίνει η Λάρισα πιο βιώσιμη πόλη. Προς αυτή την κατεύθυνση  είναι προσανατολισμένες οι προτάσεις του Τεχνικού Επιμελητηρίου που καταθέσαμε με ειλικρινή διάθεση προσφοράς και συνεργασίας.

Back to top
elΕλληνικά