Συνέντευξη Νίκου Παπαγεωργίου στο onlarissa.gr | 17-12-2022

Στις 17/12/2022 δημοσιεύθηκε συνέντευξη του Προέδρου του Τμήματος Κεντρικής και Δυτικής Θεσσαλίας του ΤΕΕ, στον ενημερωτικό ιστότοπο onlarissa.gr και στον Δημοσιογράφο Απόστολο Ράιδο.

Ο κ. Παπαγεωργίου μιλά διεξοδικά για τα προβλήματα που έχει δημιουργήσει στην καθημερινότητα των πολιτών η εφαρμογή του ΣΒΑΚ.

Παπαγεωργίου: Εθελοτυφλούν στον Δήμο Λαρισαίων – Λόγω του ΣΒΑΚ η τραγική κατάσταση σε κυκλοφορία και στάθμευση

Η πρόσφατη παρέμβαση του προέδρου του ΤΕΕ Κεντροδυτικής Θεσσαλίας Νίκου Παπαγεωργίου για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Λάρισας, άνοιξε ένα νέο γύρο δημόσιας συζήτησης για το τι πραγματικά φταίει και η πόλη κυρίως στο κέντρο πλέον έχει γίνει… ανυπόφορη για όσους την προσεγγίζουν με οχήματα ή για εκείνους που ζουν εκεί.

Μιλώντας στο onlarissa.gr, ο κ. Παπαγεωργίου επιμένει πως η «τραγική», όπως τη χαρακτηρίζει, κατάσταση σε κυκλοφορία και στάθμευση οφείλεται στην κοσμογονία του Σχέδιου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, συμπληρώνοντας πως η Δημοτική Αρχή Λάρισας εθελοτυφλεί.

Κληθείς να σχολιάσει την εν γένει εικόνα της Λάρισας, απαντά πως «έχουμε ακόμη πολύ δρόμο μπροστά μας για να γίνουμε μια σύγχρονη πόλη» καταθέτοντας μία σειρά προτάσεων.

Για το εάν η Λάρισα δε, είναι μία όμορφη πόλη, σημειώνει πως «η ομορφιά της Λάρισας είναι -δυστυχώς- κρυμμένη, ωστόσο πιστεύω ότι σύντομα θα αρχίσει να αναδεικνύεται».

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ Απόστολο Ράιδο

Συζητήθηκε αρκετά η πρόσφατη παρέμβασή σας για την κατάσταση που επικρατεί κυρίως στο κέντρο της Λάρισας, με αφορμή την εφαρμογή του ΣΒΑΚ. Γιατί χρησιμοποιήσατε τόσο σκληρή γλώσσα;

Σας ευχαριστώ για την ερώτηση γιατί μου δίνετε την ευκαιρία, να ξεκαθαρίσω για άλλη μια φορά ότι δεν είμαστε σκληροί απέναντι σε κανέναν. Η πραγματικότητα είναι σκληρή. Άρα, υπό αυτό το πρίσμα, θα έλεγα ότι η γλώσσα που χρησιμοποιήσαμε όχι μόνο δεν ήταν σκληρή, αλλά ήταν ενδεχομένως και ήπια αν λάβουμε υπόψη την άναρχη κατάσταση που επικρατεί στο κέντρο της πόλης. Αλλά πέραν τούτου, εμείς εστιάζουμε στην ουσία. Και η ουσία είναι πως το υφιστάμενο ΣΒΑΚ μόνο βιώσιμη δεν έχει κάνει την κινητικότητα στην πόλη. Η κατάσταση σε ότι αφορά στη στάθμευση και στην κυκλοφορία είναι αναμφίβολα τραγική. Και αυτή η κατάσταση είναι -δυστυχώς- αποτέλεσμα της εφαρμογής του ΣΒΑΚ μέχρι σήμερα. Όσο και αν στην Ίωνος Δραγούμη επιλέγουν να εθελοτυφλούν, είμαι βέβαιος ότι οι Λαρισαίες και οι Λαρισαίοι, αλλά και οι επισκέπτες της πόλης, το βλέπουν και το βιώνουν καθημερινά.

 

Είναι τελικά τόσο λάθος ο προσανατολισμός του ΣΒΑΚ; Πέραν της κριτικής έχετε προτάσεις; Γιατί πρόσφατα σε ανακοίνωση από πλευράς Δημοτικής Αρχής αφέθηκαν αιχμές για μη συμμετοχή στη διαβούλευση όταν αυτή έγινε…

Ας βάλουμε τα πράγματα στην σωστή σειρά. Ο γενικός προσανατολισμός του ΣΒΑΚ είναι σωστός. Εξάλλου το ΣΒΑΚ αποτελεί ένα στρατηγικό σχέδιο που έχει στόχο να κάνει βιώσιμη την αστική κινητικότητα. Αυτό που λέμε εμείς, είναι ότι αυτό που είναι σε εντελώς λάθος κατεύθυνση είναι η εφαρμογή του. Δυστυχώς, η καθημερινή εικόνα του κέντρου της πόλης αποδεικνύει του λόγου το αληθές.

Όντως, ακούστηκαν διάφορα από την Δημοτική Αρχή περί διαβούλευσης με έμφαση μάλιστα στο 2015 και 2016. Οφείλω ωστόσο να υπενθυμίσω ότι εμείς αναλάβαμε τη διοίκηση του ΤΕΕ τον Ιανουάριο του 2017. Συνεπώς, είναι αδύνατο, όπως γνωρίζετε, να αναφερθούμε στο γιατί έγιναν ή δεν έγιναν κάποια πράγματα τότε. Γι’ αυτό θα πρέπει να ερωτηθεί η τότε Διοίκηση του ΤΕΕ. Αυτό που μπορούμε όμως να κάνουμε, είναι να μιλήσουμε για το έγινε στην διαβούλευση επί θητείας μας. Και εξηγώ:

Πρώτον, κατά την πρώτη συνεδρίασή μας ως Διοίκηση ζητήσαμε ενημέρωση από τον αρμόδιο αντιδήμαρχο κ. Μαβίδη, ο οποίος μας επισκέφθηκε και ενημέρωσε την Διοικούσα Επιτροπή σχετικά με το ΣΒΑΚ.

Δεύτερον, στη συνέχεια συστήσαμε σχετική Ομάδα Εργασίας η οποία μελέτησε και μας παρέδωσε το έργο «Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας: Νομικό πλαίσιο – Η διεθνής και ελληνική εμπειρία – συγκριτική αξιολόγηση». Με τη μελέτη αυτή, εξετάσαμε πέραν του νομικού πλαισίου και παραδείγματα από την εφαρμογή ΣΒΑΚ σε Ευρωπαϊκές και Ελληνικές πόλεις, μεταξύ αυτών και η Λάρισα (η εν λόγω μελέτη είναι διαθέσιμη εδώ). Διεξάγοντας λοιπόν μία συγκριτική αξιολόγηση, η μελέτη κατέληξε σε έναν κατευθυντήριο οδηγό για την εφαρμογή των ΣΒΑΚ.

Τρίτον, ως οφείλαμε, στείλαμε το πόρισμα αυτό σε όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες Υπουργείων, Περιφερειών, Δήμων, στο οποίο -μεταξύ άλλων- αναδεικνύονται τα λάθη και οι παραλείψεις του ΣΒΑΚ Λάρισας.

Τέταρτον, έκτοτε, έχουμε συμμετάσχει σε συνεδριάσεις της Επιτροπής Διαβούλευσης και του Δημοτικού Συμβουλίου ώστε να ενημερώσουμε για τα ευρήματά μας, αλλά και να κρούσουμε τον κώδωνα του κινδύνου για όσα έπονται.

Πέμπτον, προτείναμε λύσεις για την αποτελεσματική αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων.

Πρόσφατα, υπενθυμίσαμε στην Δημοτική Αρχή πως δύο χρόνια μετά την σχετική μας παρέμβαση και τις προτάσεις μας, δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα, ούτε προγραμματίζουν να κάνουν κάτι για να διορθώσουν αυτά τα λάθη. Αυτή ακριβώς η υπενθύμιση, που οφείλαμε εκ του θεσμικού μας ρόλου να κάνουμε, αποτέλεσε έναυσμα για να κατηγορηθούμε ότι ασκούμε αντιπολίτευση. Ξέρετε, είναι ιδιαίτερα άδικο για κάθε Λαρισαία και Λαρισαίο, η γνώμη του ΤΕΕ και όποια άλλη φωνή προσπαθεί να ασκήσει εποικοδομητική κριτική στην Δημοτική Αρχή, να εκλαμβάνεται ως άσκηση αντιπολίτευσης.

Αυτό δε που είναι ακόμη πιο άδικο για τους συμπολίτες μας, είναι ότι -δυστυχώς- η Δημοτική Αρχή συνεχίζει να μην αντιλαμβάνονται το μέγεθος του προβλήματος που έχει δημιουργήσει η εφαρμογή του ΣΒΑΚ. Αυτό που είναι όμως απολύτως απαράδεκτο, είναι ότι προσπαθούν με πολιτικάντικους τρόπους να “χαμηλώσουν” οποιαδήποτε φωνή είναι αντίθετη στην δική τους. Το μόνο που που καταφέρνουν είναι να συνεχίζουν να σπαταλούν σημαντικό χρόνο για την ανάπτυξη και την πρόοδο της Λάρισας.

Η ομορφιά της Λάρισας είναι -δυστυχώς- κρυμμένη, ωστόσο πιστεύω ότι σύντομα θα αρχίσει να αναδεικνύεται.

 

Ποιες άλλες τομές θεωρείτε ως ΤΕΕ πως πρέπει να γίνουν στη Λάρισα ώστε να προσεγγίσει τον στόχο που θέτει ο Δήμαρχος κ. Καλογιάννης, να γίνει μία μεσαίου μεγέθους σύγχρονη Ευρωπαϊκή πόλη;

Έχοντας ζήσει για πέντε χρόνια, από το 1987 έως το 1992, σε μία πόλη αντίστοιχη της Λάρισας στην Γερμανία, θα πρέπει να σας πω πως έχουμε ακόμη πολύ δρόμο μπροστά μας για να γίνουμε μια σύγχρονη πόλη.

Θα μου επιτρέψετε σε αυτό το σημείο να θυμίσω στους αναγνώστες ορισμένες αλήθειες. Ζούμε λοιπόν σε μία πόλη που:

Δεν έχει καταφέρει εδώ και χρόνια να πετύχει την αποκέντρωση των υπηρεσιών. Να θυμίσω το τελωνείο, τις υπηρεσίες της αυτοδιοίκησης στο κέντρο, τα Δικαστήρια κλπ.

Δεν διαθέτει ένα κέντρο μεταφορών για τους πολίτες και μάλιστα τα δύο που υπάρχουν (ΟΣΕ και Υπεραστικό ΚΤΕΛ) δεν επικοινωνούν μεταξύ τους ούτε μέσω Αστικού ΚΤΕΛ.

Χαρακτηρίζεται από άναρχη στάθμευση. Ο καθένας σταθμεύει όπου τον βολεύει. Δείτε σε ώρες αιχμής δρόμους όπως η Ηρώων Πολυτεχνείου, η Παπαναστασίου, η Παναγούλη, και άλλες.

Δεν αξιοποιεί το ποτάμι που τη διαπερνά. Έχουμε την τύχη να διαπερνά την πόλη μας το τρίτο μεγαλύτερο ποτάμι της Ελλάδας, αλλά επί δεκαετίες τώρα μένει ανεκμετάλλευτο. Σύμφωνα μάλιστα με τα, εγκληματικά για τον Πηνειό, επικείμενα έργα του ΣΒΑΚ θα χάσουμε μία μεγάλη ευκαιρία για τα επόμενα 50 χρόνια.

Δεν αξιοποιεί ένα ιστορικό μνημείο εξαιρετικής σημασίας και πολιτιστικής αξίας, το Αρχαίο Θέατρο.

Θα μπορούσα να απαριθμήσω πάρα πολλά ανάλογα παραδείγματα. Και διερωτώμαι: Ποια σύγχρονη πόλη δεν θα είχε αγκαλιάσει το αρχαίο θέατρο και το ποτάμι της; Ποια σύγχρονη πόλη, που νοιάζεται για τους δημότες και τους επισκέπτες της, δεν θα είχε φροντίσει να τους παρέχει σύγχρονες και συγχρονισμένες υπηρεσίες αστικών συγκοινωνιών, επαρκείς θέσεις στάθμευσης και ένα σύγχρονο και συγχρονισμένο σχέδιο κυκλοφορίας;

Οφείλω δε να επισημάνω ότι η σύγχρονες τάσεις επιβάλλουν οι πόλεις μας να έχουν τρία χαρακτηριστικά: 1. χωρική δικαιοσύνη, 2. διαχείριση και πρόβλεψη στέγασης και 3. ανθεκτικότητα. Δυστυχώς, αυτά τα χαρακτηριστικά δεν διακρίνουν την Λάρισα σήμερα. Πρόσφατα, έγινα μάρτυρας του ιδιαίτερου ζήλου του Δήμου να επιβάλλει πρόστιμο σε καταστηματάρχη που απόθεσε σε κεντρικό πεζόδρομο της πόλης απορρίμματα της επιχείρησής του. Γιατί δεν βλέπουμε τον ίδιο ζήλο για καταστηματάρχες και οδηγούς που καταλαμβάνουν παράνομα πεζοδρόμους, δρόμους και πεζοδρόμια;

Το γενικότερο συμπέρασμα λοιπόν, είναι πρέπει να γίνουν πολλά ακόμη για να μπορεί η Λάρισα να λέγεται μία σύγχρονη Ευρωπαϊκή πόλη.

 

Η ώρα της κρίσης φθάνει για το οικοδομικό τετράγωνο έμπροσθεν του αρχαίου θεάτρου. Έχοντας εξασφαλίσει τις κατεδαφίσεις, τώρα η συζήτηση εύλογα στρέφεται στο τι θα πρέπει να γίνει την επόμενη ημέρα. Τι σκέφτεστε;

Επιτέλους μετά από πάρα πολλά έτη, θα γίνει η απόδοση του ΚΧ867Γ, στους Λαρισαίους ως έπρεπε, δεδομένου πως ο χαρακτηρισμός ΚΧ του εν λόγω τετραγώνου σημαίνει κοινόχρηστο.

Πρέπει άμεσα να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την επαναπόδοση στους Λαρισαίους και των υπολοίπων ΚΧ της περιοχής: ΚΧ871 (το τετράγωνο με το αρχαίο θέατρο), ΚΧ876Γ, (το τετράγωνο ανάμεσα στο αρχαίο θέατρο και την κεντρική πλατεία). Για ευκολία παραθέτω και απόσπασμα του χάρτη πολεοδομικών δεδομένων του Δήμου Λαρισαίων:

Θα πρέπει επίσης να δούμε και σαν πόλη πώς θέλουμε να αξιοποιήσουμε και τα υπόλοιπα οικοδομικά τετράγωνα γύρω από το Α’ Αρχαίο Θέατρο.

Η πολιτική γης πρέπει να υλοποιηθεί, όπως την οραματίστηκαν οι προηγούμενες δημοτικές αρχές και είναι επιβεβλημένη η διαμόρφωση αυτών των χώρων σε ανοιχτούς. Η περαιτέρω απαλλοτρίωση οικοδομικών τετραγώνων για την ανάδειξη της περιοχής, αποτελεί αντικείμενο μελέτης, αλλά και πολιτικής του μέλλοντος, που θα πρέπει να προβληματίσει την εκάστοτε Δημοτική Αρχή. Την ίδια στιγμή, είναι αναγκαία η ύπαρξη ενός Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου για την περιοχή του Θεάτρου και του Φρουρίου, ώστε να διατηρηθεί και να αναδειχθεί η παραδοσιακή αρχιτεκτονική της περιοχής.

Είναι σημαντικό η απαλλοτρίωση αυτών των χώρων να γίνει το συντομότερο δυνατό και να μη χαθούν κι άλλα χρόνια και δεκαετίες. Γι’ αυτό, κρίνεται αναγκαία η άμεση κινητοποίηση του Δήμου για τη δημιουργία τράπεζας γης.

 

Θέλω να κλείσω ρωτώντας σας, εάν θεωρείτε πως η Λάρισα είναι μία όμορφη πόλη…

Είμαι γέννημα θρέμμα Λαρισαίος. Ζω με την οικογένειά μου και εργάζομαι στη Λάρισα. Η Λάρισα, στην καρδιά μου, είναι η πιο όμορφη πόλη. Πριν από 15 χρόνια και έχοντας ζήσει λόγω σπουδών στο Bielefeld Γερμανίας και στην Θεσσαλονίκη, στο ξεκίνημα της καριέρας μου η επιλογή της πόλης ήταν σημαντική. Πολλοί λόγοι τότε, με έκαναν να επιλέξω την Λάρισα. Η Λάρισα είναι η καλύτερη πόλη για να δημιουργήσει κανείς οικογένεια.

Ως επαρχιακό, διοικητικό και οικονομικό κέντρο, παρείχε -εκείνη την περίοδο τουλάχιστον- τα πάντα στους δημότες της χωρίς τα μειονεκτήματα μιας μεγαλούπολης. Ήταν μια Ιδανική πόλη για να μεγαλώσεις τα παιδιά σου. Ωστόσο, σήμερα, 15 χρόνια μετά η εικόνα σε άλλα σημεία έχει βελτιωθεί και σε άλλα έχει χειροτερέψει.

Παραμένουν όμως σταθερές αξίες, οι μοναδικές ομορφιές της και ο πολιτιστικός πλούτος της, που μαρτυρούν χιλιάδες επισκέπτες της. Και αυτήν την ομορφιά είναι που πρέπει να αξιοποιήσουμε και να την  επικοινωνήσουμε στον κόσμο. Η ομορφιά της Λάρισας είναι -δυστυχώς- κρυμμένη, ωστόσο πιστεύω ότι σύντομα θα αρχίσει να αναδεικνύεται.

Source: https://www.onlarissa.gr/2022/12/17/papageorgiou-ethelotyfloun-ston-dimo-larisaion-logo-tou-svak-i-tragiki-katastasi-se-kykloforia-kai-stathmefsi/

Back to top
en_GBEnglish (UK)